Wat is waterdruk?

een week geleden
1.7K
tinus1969
een week geleden
Heb je dit gelezen en daarna nog vragen? https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Druk_(grootheid)
Milo
een week geleden
dank je als ik het heb doorgelezen zal ik het zeggen voor meer vragen
crispy
een week geleden
zit je al op de middelbare school en heb je natuurkunde?
Milo
een week geleden
waarom wil je dat weten
Milo
een week geleden
en tinus ik heb het precies over waterdruk niet over gewoon druk druk.
Thecis
een week geleden
Om even op je vragen tegen te komen, druk is een algemeen iets. Vandaar de link. Als je weet hoe druk in z'n algemeenheid werkt, kan je het ook toepassen op waterdruk. De principes zijn hetzelfde. Dat is ook de reden waarom Crispy een stuk kennisachtergrond vraagt. Dan weten we het niveau en kunnen we de vraag beter beantwoorden (temeer de vraag niet goed gedefinieerd is).

Het beste antwoord

De druk is in feite het gewicht van het bijvoorbeeld water, uitgeoefend op de vloer of wand van een vat of bak, of bijvoorbeeld op de deuren van een sluis in een kanaal.

Als het water in een rechtopstaande vierkante buis van 10 meter hoog staat en de wand van de buis heeft binnenmaten van 10 centimeter dan bevindt zich beneden op 10 centimeter hoogte 1 liter water in de buis.

Op 1 meter hoogte zit 10 kilo water.
Staat het water 10 meter hoog dan bevinden zich 10x10 liter=100 liter in de buis en die wegen 100kg
De boden van de buis moet dus sterk genoeg zijn om die 100kg gewicht te dragen.

Maar omdat er vele maten buizen bestaan van klein tot groot en van rond tot vierkant en zeskant is het voor sterkteberekeningen handiger al je het gewicht van het water niet uitdrukt in totale hoeveelheid kilogrammen=100, maar het gewicht deelt door het oppervlak van de bodem, zodat je het gewicht krijgt per vierkante centimeter.

In mijn geval heeft de bodem een oppervlak 10x10cm is 100 vierkante centimeter.
Het gewicht van het water is 100 kg en op 1 vierkante centimeter is de druk een-honderdste van het totale gewicht. Dus 1kg/vierkante centimeter.

Verpomp je een vloeistof door een leiding naar een reactor waar bijvoorbeeld met stikstof druk op staat, dan telt niet meer alleen het gewicht van de vloeistof, maar moet je bij die druk ook optellen de druk die de pomp levert en de druk die de stikstof op de vloeistof uitoefent.
Gelukkig worden alle drukken uitgerukt in kilogram per vierkante centimeter, tenminste vroeger. Tegenwoordig wordt de druk uitgedrukt in Newton per vierkante meter, wat in principe niets uitmaakt.
Edraket
een week geleden
LeonardN
een week geleden
"Tegenwoordig wordt de druk uitgedrukt in Newton per vierkante meter, wat in principe niets uitmaakt." Ik snap wat je bedoelt, maar was het niet ongeveer een factor 10 hoger in Newton?
Edraket
een week geleden
Ja dat klopt, de rekenkundige waarden zijn verschillend. Maar dit is rekenkundig gezien.
De absoluut uitgeoefende kracht is natuurlijk gelijk. Ik bedoel in deze zin, dat in beide gevallen het systeem geldt:
Druk is kracht per oppervlakte eenheid.

Andere antwoorden (1)

de druk die veroorzaak wordt door een kolom van water.
Thecis
een week geleden
Milo
een week geleden
dat weet ik ja, maar wat is het PRECIES.
tinus1969
een week geleden
Wart snap je PRECIES niet?
crispy
een week geleden
Zoals Thecis het heeft omschreven is het precies.
Thecis
een week geleden
@Milo
Wat wil je nog meer weten? De vraag was wat summier. Misschien als je wat meer specificeert van wat je vraag precies is, dan kan ik wellicht ee wat gerichter antwoord geven.
Milo
een week geleden
bv. hoe overleven wezens die waterdruk dan?
Thecis
een week geleden
Druk vanuit binnenin het dier compenseert de buitendruk. Alle organen en het hele lichaam is ingesteld op die druk.
Als wij mensen naar die druk gaan, gaan we dood (op een erg vervelende manier). Maar als zo'n dier naar het oppervlak komt, gaat het ook dood (ook op een vervelende manier omdat het dier "uit elkaar spat"). Het beest gaat dood omdat de organen kapot gaan omdat de druk te laag wordt aan de buitenkant. Deze vraag is wel heel anders dan de initiële vraag. Was dit wat je precies wilde weten of slechts een voorbeeld?